Zalety prowadzenia firmy w Holandii

Prowadzenie działalności gospodarczej w każdym kraju wiąże się z określonymi szansami i wyzwaniami. Jeśli zastanawia Cię, jakie plusy i minusy niesie ze sobą otworzenie firmy w Holandii – ten artykuł powstał właśnie dla Ciebie. Jakie dokumenty trzeba złożyć, by otworzyć działalność ZZP, ile to kosztuje i jakie niesie za sobą zalety?

Jak założyć działalność gospodarczą w Holandii?

Aby móc założyć firmę w Holandii, należy koniecznie przedstawić niezbędną dokumentację podczas rejestracji w Holenderskiej Izbie Handlowo-Przemysłowej (Kamer van Koophandel, w skrócie KvK), a także w Urzędzie Skarbowym (Belastingdienst).

Do rejestracji działalności niezbędne są określone dokumenty, których zakres może jednak różnić się nieco w zależności od czasu, w którym czytasz ten artykuł. W związku z tym, przed udaniem się do KvK, warto sprawdzić na ich stronie internetowej czy posiadasz całą potrzebną dokumentację. Pamiętaj przy tym, że niezależnie od tego, jakich konkretnie dokumentów wymaga KvK w danym momencie, muszą one być przetłumaczone przysięgle na język holenderski, niemiecki bądź angielski lub wydane na papierze międzynarodowym (europejskim). W przypadku braku dokumentów musisz niestety liczyć się z koniecznością powtórzenia wizyty w tym urzędzie, co wiąże się z przedłużeniem całego procesu rejestracji.

Firma w Holandii – koszty

Założenie firmy w Holandii wiąże się z różnymi kosztami. Pierwszym z nich jest przetłumaczenie wszystkich wymaganych papierów na język (wymienione powyżej) urzędowy kraju, w którym zakładana jest działalność. Trudno tutaj wskazać jeden, określony koszt dokonania takiej czynności w Polsce, jednak w większości przypadków jest to kwota między kilkadziesiąt a nawet kilkaset złotych. Można również skorzystać z usług profesjonalnych firm, które pomagają kompleksowo przy rejestracji własnej działalności w Holandii (np. firma FBS24 oferuje tłumaczenie przysięgłe na język holenderski w cenie 75 EUR netto).

Koszt rejestracji firmy w KvK wynosi 51,30 EUR netto, koszt uzyskania niezbędnych zaświadczeń waha się w okolicach 70 EUR, a uzyskanie numeru VAT to 150 EUR netto. Dodatkowo, w kosztach zakładania firmy w Holandii warto ująć cenę dojazdu do określonych urzędów – ich wysokość jest uzależniona od odległości miejsca pobytu, a także wybranego środka transportu.

Znaczący koszt generuje profesjonalna obsługa, m.in. pomoc tłumacza czy ewentualna asysta w urzędzie – co może okazać się przydatne, jeśli nie potrafisz w odpowiednim stopniu porozumieć się po angielsku lub holendersku.

Warto jednak pamiętać, że samo założenie działalności gospodarczej w Holandii to nie koniec kosztów, z którymi trzeba się liczyć. Już po uzyskaniu zgody na prowadzenie firmy w tym kraju trzeba wziąć pod uwagę m.in. opłacenie biura rachunkowego, podatki, koszt zdrowotnej polisy ubezpieczeniowej (która jest w Holandii obowiązkowa) czy opłacenie prowadzenia konta bankowego. Wszystkie kwoty po zsumowaniu mogą wynieść nawet około 500 EUR w skali miesiąca (w zależności od formy spółki; działalność gospodarcza jest zdecydowanie najekonomiczniejszą opcją).

Zalety prowadzenia firmy w Holandii

Własna firma w Holandii to marzenie niejednej osoby – i nie ma w tym nic zaskakującego. Prywatne przedsiębiorstwa stanowią zdecydowaną większość, jeśli chodzi o gospodarkę Niderlandów, a co za tym idzie – korzystają one z wielu udogodnień, między innymi z ulg podatkowych. Wśród rzeszy firm prywatnych zdecydowany prym liczebny wiodą małe i średnie przedsiębiorstwa.

Jednak sam kraj prowadzenia działalności to nie wszystko – ponadto, własna firma to szereg korzyści. W ten sposób można zyskać samodzielność i niezależność, o której marzy chyba każdy. W końcu będąc własnym szefem, sami decydujemy o tym, kiedy i ile pracujemy. Oczywiście, nie ma co marzyć, że pracując godzinę dziennie uda nam się zarobić tyle, by wystarczyło na opłaty i godne życie, jednak nie jesteśmy uzależnieni od szefa i jego planów, jeśli chodzi na przykład o urlop.

Stawki wynagrodzenia w Holandii także są niezwykle atrakcyjne i pozwalają cieszyć się godnymi zarobkami – jeśli tylko uda nam się odpowiednio rozreklamować działalność i konsekwentnie rozwijać firmę. Niderlandy to rynek dojrzały, oferujący nie tylko konkurencyjne w stosunku do Polski wynagrodzenie – ale i inny poziom współpracy biznesowej, oparty na innowacyjności i poszukiwaniu porozumień typu „win-win”, gdzie wszystkie strony powinny czuć się wygrywającymi deal.

O czym należy pamiętać przed założeniem firmy w Holandii?

Założenie własnej firmy w Holandii może być niestety procesem czasochłonnym. Popularność tej formy zarobkowania w Niderlandach sprawia, że sam termin spotkania w KvK potrafi być dość odległy, dlatego warto zadbać o to, by już przy pierwszej wizycie posiadać wszystkie niezbędne dokumenty, a także siedzibę w Holandii.

Warto bowiem pamiętać, że ten ostatni wymóg także jest obowiązkiem – nawet dla osób, które nie mieszkają na stałe w Holandii. Wiele firm oferuje usługę wynajęcia tzw. wirtualnego biura, pod adresem którego może być prowadzona działalność gospodarcza. Zdarza się jednak, że niektóre firmy, pomimo braku uprawnień do udostępniania swojej powierzchni w formie biura serwisowanego – i tak to czyni. Niestety, to zdecydowanie wydłuża całą procedurę założenia firmy w Holandii i może przysporzyć wielu trudności. Warto zatem skorzystać z usług sprawdzonego podmiotu, np. firmy FBS24, dzięki czemu będziemy mieć pewność, że uda nam się sprawnie i bezproblemowo załatwić wszystkie formalności.

Biznes

Tatry o każdej porze roku – dlaczego warto wracać do zakopanego

Zakopane – stolica polskich gór Zakopane to miejsce, które od dziesięcioleci przyciąga turystów nie tylko z Polski, ale i z całego świata. Położone u stóp majestatycznych Tatr, miasteczko stanowi swoisty pomost między cywilizacją a dziką przyrodą. Nazywane zimową stolicą Polski, nie traci swojego uroku również w innych porach roku. Każdy, kto raz odwiedził Zakopane, wie, […]

Czytaj dalej
Biznes

Jak przeprowadzić testy a/b na stronie, by wynik był statystycznie istotny?

Dlaczego testy a/b wymagają statystycznej istotności Testy A/B pozwalają porównać dwie wersje strony internetowej, aby sprawdzić, która przynosi lepsze wyniki w kontekście konwersji, zaangażowania czy innych wskaźników. Aby wynik był statystycznie istotny, musimy upewnić się, że różnica między wersjami nie wynika z przypadku. Osiąga się to poprzez odpowiednią wielkość próby, czas trwania testu i precyzyjne […]

Czytaj dalej
Biznes

Nowoczesne Fundamenty Widoczności w Google

W dzisiejszym cyfrowym krajobrazie, skuteczne pozycjonowanie stron internetowych wymaga znacznie więcej niż tylko technicznej optymalizacji. Algorytmy Google ewoluowały, kładąc coraz większy nacisk na jakość i merytoryczną wartość treści. Aby osiągnąć wysokie pozycje, konieczne jest tworzenie materiałów, które w sposób kompleksowy i wyczerpujący odpowiadają na potrzeby informacyjne użytkowników. Budowanie autorytetu tematycznego stało się kluczowym elementem strategii, […]

Czytaj dalej